Regulamin organizacyjny
PODMIOTU LECZNICZEGO
WYKONUJĄCEGO DZIAŁALNOŚĆ LECZNICZĄ
CENTRUM MEDYCZNE PODOCOMFORT EDYTA WRÓBLEWSKA
- 1 Postanowienia wstępne
- CENTRUM MEDYCZNE PODOCOMFORT EDYTA WRÓBLEWSKA jest podmiotem leczniczym działającym na podstawie
- ustawy z dnia 15 kwietnia 2011r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 6\54) i przepisów wydanych na jej podstawie;
- ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz.U. z 2009 r. Nr 52, poz. 417 z późn. zm.);
- ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz.U. z 2008 r., Nr 136, poz. 857 z późn. zm.);
- rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 21 grudnia 2010 r. w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania (Dz. U. Nr 252, poz. 1697
- Do wykonywania zadań przez CENTRUM MEDYCZNEGO PODOCOMFORT EDYTA WRÓBLEWSKA ustala się wewnętrzną organizację przedstawioną w dalszej części niniejszego Regulaminu.
- Regulamin obowiązuje:
- wszystkie osoby zatrudnione przez przedsiębiorcę w ramach prowadzonej działalności leczniczej, niezależnie od podstawy prawnej zatrudnienia,
- wszystkich pacjentów, którym udzielane jest świadczenie zdrowotne.
- 2 Podmiot leczniczy
- CENTRUM MEDYCZNE PODOCOMFORT EDYTA WRÓBLEWSKA jest podmiotem leczniczym w rozumieniu art. 4 pkt 1 ustawy o działalności leczniczej, zgłoszonym i zarejestrowanym w Rejestrze Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą prowadzonym przez Wojewodę Śląskiego pod numerem 000000288405
- CENTRUM MEDYCZNE PODOCOMFORT EDYTA WRÓBLEWSKA używa również skróconej nazwy PODOCOMFORT.
- Siedzibą i miejscem udzielania świadczeń zdrowotnych jest ul. Piastowska 81, 43-300 Bielsko-Biała
- Na terenie placówki w celu zapewnienia bezpieczeństwa może być prowadzony monitoring wizyjny, o czym na terenie podmiotu informuje odpowiednie oznakowanie, zgodne z polityką ochrony danych osobowych przyjętych w podmiocie.
- Świadczenia zdrowotne udzielane są wyłącznie przez pracowników medycznych, którzy posiadają odpowiednie kwalifikacje do wykonywania świadczeń, potwierdzone dyplomami, certyfikatami i spełniające odpowiednie wymagania zdrowotne.
- 3 Cele i zadania podmiotu leczniczego
- Celem podmiotu leczniczego PODOCOMFORT jest udzielenie ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych w zakresie działań chirurgii stopy i profilaktycznych służących przywróceniu i poprawie zdrowia oraz innych działań medycznych wynikających z procesu leczenia lub przepisów odrębnych, regulujących zasady ich wykonywania.
- Do zadań PODOCOMFORT w szczególności należą:
- udzielanie świadczeń zdrowotnych z zakresu chirurgii, w ramach kompetencji lekarza oraz asystentki;
- prowadzenie szeroko rozumianej działalności edukacyjnej i informacyjnej, a także profilaktycznej,
- współpraca z innymi jednostkami służby zdrowia, szkołami, organizacjami, itp.
- 4 Struktura
W ramach podmiotu wyodrębnia się jednostki organizacyjne: poradnia chirurgiczna.
- 5 Zasady udzielania świadczeń zdrowotnych
- Świadczenia udzielane są od poniedziałku do piątku, w godzinach wynikających z potrzeb pacjentów oraz możliwości personelu.
- Rejestracja pacjentów dokonywana jest na podstawie zgłoszenia
- osobistego lub za pośrednictwem osoby trzeciej w miejsce udzielenia świadczeń,
- telefonicznego pod numerem telefonu: 607182008
- online poprzez wypisanie formularza dostępnego na stronie www.podocomfort.pl
- Świadczenia zdrowotne udzielane są wyłącznie przez pracowników medycznych, którzy posiadają odpowiednie kwalifikacje i uprawnienia do wykonywania świadczeń.
- Świadczenia zdrowotne udzielane są pacjentom zgodnie z wymaganiami aktualnej wiedzy medycznej.
- Świadczenia zdrowotne udzielane są Pacjentowi z należytą starannością, w warunkach odpowiadających obowiązującym w tym zakresie wymaganiom fachowym i sanitarnym.
- Osoby udzielające Pacjentowi świadczeń zdrowotnych kierują się zasadami etyki zawodowej określonymi przez właściwe samorządy zawodów medycznych.
- Świadczenia zdrowotne są organizowane w sposób zapewniający pacjentom najdogodniejszą formę korzystania ze świadczeń.
- Orzeczenia lekarskie dotyczące stanu zdrowia pacjentów wydawane są zgodnie z regulacjami ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty.
- Lekarze udzielający świadczeń zdrowotnych w podmiocie leczniczym kierują na badania diagnostyczne lub konsultacje specjalistyczne przez wystawienie skierowania.
- Lekarz, zgodnie z ustawą o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz Kodeksu Etyki Lekarskiej, ma prawo odmówić udzielenia świadczenia zdrowotnego.
- PODOCOMFORT nie ma podpisanej umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia, a wszelkie świadczenia są udzielane odpłatnie.
- 6 Zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych
- Do podstawowego zakresu udzielanych świadczeń zdrowotnych podmiotu PODOCOMFORT należą:
- badanie i porada lekarska,
- diagnoza,
- udzielenie pierwszej pomocy doraźnej
- profilaktyka
- świadczenia z zakresu chirurgii,
- wykonywania zdjęć diagnostyki obrazowej
- Do szczególnych obowiązków związanych z zakresem świadczonych świadczeń medycznych należą:
- prowadzenie dokumentacji medycznej na zasadach określonej przepisami prawa oraz wewnętrznym porządkiem normatywnym podmiotu,
- przestrzeganie zasad ochrony danych osobowych oraz tajemnicy zawodowej na zasadach określonej przepisami prawa oraz wewnętrznym porządkiem normatywnym podmiotu,
- 7. Nadzór
- Szczegółowy nadzór nad przebiegiem procesu leczniczego świadczonego w ramach podmiotu leczniczego sprawuje lekarz prowadzący, który ma głos decydujący w zakresie diagnostyki, metod leczenia oraz opieki pozabiegowej.
- Obowiązek nadzoru nad działalnością podmiotu leczniczego, nieobejmujący nadzoru nad przebiegiem leczenia sprawuje właściciel podmiotu.
- Podmiot leczniczy posiada odpowiednią polisę ubezpieczenia OC.
- 8 Dokumentacja medyczna
- Podmiot leczniczy PODOCOMFORT prowadzi, przechowuje i udostępnia dokumentację medyczną na zasadach określony w niniejszym Regulaminie, a także w ustawie o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta i Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 21 grudnia 2010 r. w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania, z późniejszymi jej zmianami.
- Podmiot leczniczy zapewnia ochronę danych zawartych w dokumentacji medycznej.
- Dokumentację udostępnia się w szczególności na wniosek:
- Pacjenta lub jego przedstawiciela ustawowego, bądź osoby upoważnionej przez pacjenta; po śmierci pacjenta, prawo wglądu w dokumentację medyczną ma osoba upoważniona przez pacjenta za życia;
- podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych, jeżeli dokumentacja ta jest niezbędna do zapewnienia ciągłości świadczeń zdrowotnych;
- organu władzy publicznej, Narodowego Funduszu Zdrowia, organu samorządu zawodów medycznych oraz konsultantów krajowego i wojewódzkiego, w zakresie niezbędnym do wykonywania przez te podmioty ich zadań, w szczególności kontroli i nadzoru;
- ministra do spraw zdrowia, sądu, prokuratura, lekarza sądowego i rzecznika odpowiedzialności zawodowej, w związku z prowadzonym postępowaniem;
- organu rentowego oraz zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności, w związku z prowadzonym przez nie postępowaniem;
- zakładu ubezpieczeń, za zgodą Pacjenta.
- Dokumentacja medyczna jest udostępniana:
- do wglądu w siedzibie podmiotu leczniczego;
- poprzez sporządzenie jej wyciągów, odpisów lub kopii;
- poprzez wydanie oryginału za pokwitowaniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu, jeżeli uprawniony organ lub podmiot żąda udostępnienia oryginałów tej dokumentacji.
- Za udostępnienie dokumentacji medycznej nie pobiera się opłat.
- 9. Kierowanie podmiotem leczniczym i jego organizacja wewnętrzna
- Podmiot leczniczy działa za pomocą następujących jednostek organizacyjnych wchodzących w skład zakładu leczniczego:
- Rejestracja oraz Sterylizatornia – jako jednostka administracyjno-gospodarcza;
- Gabinety lekarskie – jako jednostka diagnostyczno-lecznicza.
- Do zadań jednostki administracyjno-gospodarczej należy w szczególności:
- zapewnienie ciągłości obsługi pacjentów oraz funkcjonowania zakładu leczniczego;
- zapewnianie sprawności i terminowości udzielanych świadczeń zdrowotnych;
- zapewnienie poszanowania godności oraz podstawowych praw pacjenta;
- bieżące wsparcie organizacyjne jednostki diagnostyczno-leczniczej;
- zapewnienie dostępności oraz sterylności narzędzi i materiałów niezbędnych do funkcjonowania jednostki diagnostyczno-leczniczej.
- Do zadań jednostki diagnostyczno-leczniczej należy w szczególności:
- realizacja celu i zadań podmiotu leczniczego określonych w 3 niniejszego Regulaminu,
- zapewnianie wysokiego standardu udzielanych świadczeń zdrowotnych;
- zapewnienie poszanowania godności oraz podstawowych praw pacjent
- 10. Obowiązki pracowników
- Jednostki organizacyjne zakładu leczniczego współdziałają ze sobą w sposób zapewniający:
a) niezakłócony i bezpieczny obieg informacji oraz zgodne z prawem przetwarzanie danych osobowych; - b) sprawne i efektywne funkcjonowanie podmiotu leczniczego;
c) udzielanie świadczeń zdrowotnych według standardów odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej. - Szczegółową organizację, zadania oraz zakres obowiązków personelu podmiotu leczniczego regulują wewnętrzne procedury organizacyjne ustalone oraz wdrożone na podstawie zawartych umów oraz odrębnych regulaminów.
- 11. Obowiązki i prawa Pacjenta
- Do obowiązków Pacjenta należy:
- przestrzeganie regulaminu organizacyjnego podmiotu leczniczego;
- przestrzeganie zakazu palenia tytoniu oraz spożywania alkoholu na terenie placówki;
- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa oraz PPOŻ;
- przestrzeganie zaleceń lekarza;
- w przypadku, gdy pacjent nie może przyjść na umówioną wizytę, należy ją wcześniej odwołać lub przełożyć na inny termin, by ewentualnie mógł skorzystać z tego terminu inny pacjent.
- Odwołanie wizyty nastąpić powinno nie później niż 24 godziny przed jej planowanym terminem; osobiście lub telefonicznie. W przypadku dni następujących po dniu ustawowo wolnym od pracy, odwołanie wizyty nastąpić powinno do godziny 18:00 dnia roboczego poprzedzającego dzień lub dni wolne od pracy.
- Pacjent, którego prawa zostały naruszone w trakcie korzystania ze świadczeń medycznych ma prawo do złożenia ustnej lub pisemnej skargi do kierownika podmiotu leczniczego.
- Pacjenci mają prawo zgłaszania uwag, wniosków i skarg osobom udzielającym im świadczeń zdrowotnych jak i bezpośrednio kierować je do kierownika placówki.
- Na życzenie Pacjenta udzielana jest mu odpowiedź na piśmie.
- 12. Przebieg procesu świadczenia świadczeń zdrowotnych
- Zarejestrowany pacjent zgłasza się do przyjęcia do lekarza w gabinecie, punktualnie we wskazanym terminie.
- W przypadku pierwszej wizyty pacjent zobowiązany jest do zgłoszenia się z minimum 10 minutowym wyprzedzeniem w celu założenia karty pacjenta oraz uzupełnienia dokumentacji medycznej.
- Przed pierwszą wizytą pacjent zobowiązany jest do:
- złożenia pisemnego oświadczenia w przedmiocie upoważnienia lub braku upoważnienia wybranej osoby do wglądu w jego dokumentację medyczną;
- złożenia pisemnego oświadczenia o zgodzie na udzielenie świadczeń zdrowotnych;
- zapoznania się z informacją o zasadach przetwarzania danych osobowych przez podmiot leczniczy;
- zapoznania się z Regulaminem organizacyjnym podmiotu leczniczego wykonującego działalność leczniczą oraz cennikiem usług;
- okazania dokumentu tożsamości zawierającego numer PESEL.
- Pacjent zobowiązany jest każdorazowo, przed rozpoczęciem zabiegu, do udzielenia pisemnej zgody na udzielenie świadczenia zdrowotnego w formie danego zabiegu.
- Pierwszeństwo przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych przysługuje pacjentom zarejestrowanym na wizytę lub zabieg w danym dniu.
- Udzielenie świadczeń zdrowotnych pacjentom wymagającym doraźnego leczenia związanego ze zgłaszanymi dolegliwościami bólowymi możliwe jest w godzinach otwarcia gabinetu, po uprzednim wyrażeniu zgody przez lekarza z uwzględnieniem możliwości czasowych wynikających z harmonogramu przyjęć w danym dniu.
- W przypadku braku możliwości przyjęcia w powyższym trybie, pacjent zostanie skierowany do innego podmiotu wykonującego działalność leczniczą.
- W przypadku wyrażenia zgody na przyjęcie pacjenta poza kolejnością, pacjent zobowiązany jest to uprzedniego dokonania rejestracji zgodnie z niniejszym regulaminem.
- 13. System rozliczeń z Pacjentem
- Podmiot PODOCOMFORT posiada cennik usług, dostępny w Rejestracji.
- Pacjent zobowiązany jest zapoznać się z cennikiem.
- Na życzenie Pacjenta, lekarz przed przystąpieniem do wykonywania świadczenia zdrowotnego zobowiązany jest do przedstawienia planu leczenia określającego przewidywany jego koszt. Kwota ma charakter wyłącznie orientacyjny i może ulec zmianie z uwagi na okoliczności, których przewidzenie wcześniejsze było utrudnione lub niemożliwe.
- Płatność za świadczenie zdrowotne następuje bezpośrednio po jego wykonaniu.
- Podmiot PODOCOMFORT ma prawo zażądać od Pacjenta zaliczki na poczet świadczenia zdrowotnego, w wysokości nieprzekraczającej 50% przewidzianej ceny zgodnie z cennikiem lub planem leczenia.
- Zaliczka obejmuje zabezpieczenie kosztów przygotowania gabinetu oraz czasu pracowników przewidzianego na dany cel.
- Informacja o konieczności wpłaty zaliczki może być przekazana Pacjentowi bezpośrednio, telefonicznie lub mailowo.
- Płatność zaliczki następuje na konto podmiotu w banku mBank Nr 02 1140 2004 0000 3702 7822 9546, lub gotówką w Rejestracji nie później niż w ciągu 3 dni roboczych od przekazaniu informacji o konieczności wpłaty zaliczki Pacjentowi.
- Na życzenie Pacjenta, PODOCOMFORT może wystawić Fakturę imienną, z terminem płatności nie dłuższym niż 3 dni.
- Wpłacona zaliczka przepada, w przypadku niestawiennictwa Pacjenta na umówioną wizytę w zaplanowanym celu, bez jej wcześniejszego odwołania nie wcześniejszego niż minimum 24 godziny przed umówioną wizytę.
- 14 Monitoring pomieszczeń
- Teren działalności podmiotu PODOCOMFORT jest monitoringiem wizyjnym, który obejmuje:
- obserwację pomieszczeń i miejsc ogólnodostępnych, tj. poczekalnia wraz z rejestracją ;
- obserwację pomieszczeń w których udzielane są świadczenia zdrowotne, tj. gabinety lekarskie;
- Nagrania obrazu uzyskane w wyniku monitoringu, zawierające dane osobowe, podmiot wykonujący działalność leczniczą przetwarza wyłącznie do celów, dla których zostały zebrane, w sposób zapewniający pełne poszanowanie intymności i godności pacjenta.
- Rejestracja obrazu za pomocą monitoringu, w pomieszczeniach o których mowa w ust. 1, jest niezbędna w celu:
- zapewnienia bezpieczeństwa pracowników oraz pacjentów;
- ochrony mienia oraz zapewnienia zachowania w tajemnicy informacji, w tym szczególnych kategorii danych osobowych zawartych w szczególności dokumentacji medycznej.
- Obraz przechowywany jest przez maksymalnie 30 dni na zabezpieczonym urządzeniu rejestrującym. Po upływie powyższego okresu, nagrania obrazu zawierające dane osobowe podlegają zniszczeniu.
- Szczegółowe zasady przetwarzania danych osobowych w ramach monitoringu wizyjnego określa polityka prywatności dostępna w siedzibie podmiotu leczniczego.
- 14. Postanowienia końcowe
- Regulamin ustala, aktualizuje oraz zmienia Edyta Wróblewska. W przypadku zatrudniania pracowników regulamin podaje do wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.
- W sprawach nieuregulowanych w treści niniejszego regulaminu stosuje się przepisy powszechnie obowiązujące.
- Regulamin dostępny jest do wglądu na żądanie pacjenta, w siedzibie podmiotu leczniczego, w rejestracji.
- Informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych pacjentów znajdują się w polityce prywatności dostępnej do wglądu na żądanie pacjenta, w siedzibie podmiotu leczniczego, w rejestracji, a także na stronie internetowej pod adresem www.podocomfort.pl
- Regulamin wchodzi w życie w dniu 17 lutego 2025 r. i zastępuje Regulamin z dnia 25 stycznia 2024 roku.