Regulamin organizacyjny

Regulamin organizacyjny
PODMIOTU LECZNICZEGO
WYKONUJĄCEGO DZIAŁALNOŚĆ LECZNICZĄ
CENTRUM MEDYCZNE PODOCOMFORT EDYTA WRÓBLEWSKA

  • 1 Postanowienia wstępne
  1. CENTRUM MEDYCZNE PODOCOMFORT EDYTA WRÓBLEWSKA jest podmiotem leczniczym działającym na podstawie
  • ustawy z dnia 15 kwietnia 2011r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 6\54) i przepisów wydanych na jej podstawie;
  • ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz.U. z 2009 r. Nr 52, poz. 417 z późn. zm.);
  • ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz.U. z 2008 r., Nr 136, poz. 857 z późn. zm.);
  • rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 21 grudnia 2010 r. w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania (Dz. U. Nr 252, poz. 1697
  1. Do wykonywania zadań przez CENTRUM MEDYCZNEGO PODOCOMFORT EDYTA WRÓBLEWSKA ustala się wewnętrzną organizację przedstawioną w dalszej części niniejszego Regulaminu.
  2. Regulamin obowiązuje:
  3. wszystkie osoby zatrudnione przez przedsiębiorcę w ramach prowadzonej działalności leczniczej, niezależnie od podstawy prawnej zatrudnienia,
  4. wszystkich pacjentów, którym udzielane jest świadczenie zdrowotne.
  • 2 Podmiot leczniczy
  1. CENTRUM MEDYCZNE PODOCOMFORT EDYTA WRÓBLEWSKA  jest podmiotem leczniczym w rozumieniu art. 4 pkt 1 ustawy o działalności leczniczej, zgłoszonym i zarejestrowanym w Rejestrze Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą prowadzonym przez Wojewodę Śląskiego pod numerem 000000288405
  1. CENTRUM MEDYCZNE PODOCOMFORT EDYTA WRÓBLEWSKA używa również skróconej nazwy PODOCOMFORT.
  2. Siedzibą i miejscem udzielania świadczeń zdrowotnych jest ul. Piastowska 81, 43-300 Bielsko-Biała
  3. Na terenie placówki w celu zapewnienia bezpieczeństwa może być prowadzony monitoring wizyjny, o czym na terenie podmiotu informuje odpowiednie oznakowanie, zgodne z polityką ochrony danych osobowych przyjętych w podmiocie.
  4. Świadczenia zdrowotne udzielane są wyłącznie przez pracowników medycznych, którzy posiadają odpowiednie kwalifikacje do wykonywania świadczeń, potwierdzone dyplomami, certyfikatami i spełniające odpowiednie wymagania zdrowotne.
  • 3 Cele i zadania podmiotu leczniczego
  1. Celem podmiotu leczniczego PODOCOMFORT jest udzielenie ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych w zakresie działań chirurgii stopy i profilaktycznych służących przywróceniu i poprawie zdrowia oraz innych działań medycznych wynikających z procesu leczenia lub przepisów odrębnych, regulujących zasady ich wykonywania.
  2. Do zadań PODOCOMFORT w szczególności należą:
  3. udzielanie świadczeń zdrowotnych z zakresu chirurgii, w ramach kompetencji lekarza oraz asystentki;
  4. prowadzenie szeroko rozumianej działalności edukacyjnej i informacyjnej, a także profilaktycznej,
  5. współpraca z innymi jednostkami służby zdrowia, szkołami, organizacjami, itp.
  • 4  Struktura

W ramach podmiotu wyodrębnia się jednostki organizacyjne: poradnia chirurgiczna.

  • 5 Zasady udzielania świadczeń zdrowotnych
  1. Świadczenia udzielane są od poniedziałku do piątku, w godzinach wynikających z potrzeb pacjentów oraz możliwości personelu.
  2. Rejestracja pacjentów dokonywana jest na podstawie zgłoszenia
    1. osobistego lub za pośrednictwem osoby trzeciej w miejsce udzielenia świadczeń,
    2. telefonicznego pod numerem telefonu: 607182008
    3. online poprzez wypisanie formularza dostępnego na stronie www.podocomfort.pl
  3. Świadczenia zdrowotne udzielane są wyłącznie przez pracowników medycznych, którzy posiadają odpowiednie kwalifikacje i uprawnienia do wykonywania świadczeń.
  4. Świadczenia zdrowotne udzielane są pacjentom zgodnie z wymaganiami aktualnej wiedzy medycznej.
  5. Świadczenia zdrowotne udzielane są Pacjentowi z należytą starannością, w warunkach odpowiadających obowiązującym w tym zakresie wymaganiom fachowym i sanitarnym. 
  6. Osoby udzielające Pacjentowi świadczeń zdrowotnych kierują się zasadami etyki zawodowej określonymi przez właściwe samorządy zawodów medycznych.
  7. Świadczenia zdrowotne są organizowane w sposób zapewniający pacjentom najdogodniejszą formę korzystania ze świadczeń. 
  8. Orzeczenia lekarskie dotyczące stanu zdrowia pacjentów wydawane są zgodnie z regulacjami ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty.
  9. Lekarze udzielający świadczeń zdrowotnych w podmiocie leczniczym kierują na badania diagnostyczne lub konsultacje specjalistyczne przez wystawienie skierowania.
  10. Lekarz, zgodnie z ustawą o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz Kodeksu Etyki Lekarskiej, ma prawo odmówić udzielenia świadczenia zdrowotnego.
  11. PODOCOMFORT nie ma podpisanej umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia, a wszelkie świadczenia są udzielane odpłatnie.
  • 6 Zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych
  1. Do podstawowego zakresu udzielanych świadczeń zdrowotnych podmiotu PODOCOMFORT należą:
  2. badanie i porada lekarska,
  3. diagnoza,
  4. udzielenie pierwszej pomocy doraźnej
  5. profilaktyka
  6. świadczenia z zakresu chirurgii,
  7. wykonywania zdjęć diagnostyki obrazowej
  8. Do szczególnych obowiązków związanych z zakresem świadczonych świadczeń medycznych należą:
    • prowadzenie dokumentacji medycznej na zasadach określonej przepisami prawa oraz wewnętrznym porządkiem normatywnym podmiotu,
    • przestrzeganie zasad ochrony danych osobowych oraz tajemnicy zawodowej na zasadach określonej przepisami prawa oraz wewnętrznym porządkiem normatywnym podmiotu,
  • 7. Nadzór
  1. Szczegółowy nadzór nad przebiegiem procesu leczniczego świadczonego w ramach podmiotu leczniczego sprawuje lekarz prowadzący, który ma głos decydujący w zakresie diagnostyki, metod leczenia oraz opieki pozabiegowej.
  2. Obowiązek nadzoru nad działalnością podmiotu leczniczego, nieobejmujący nadzoru nad przebiegiem leczenia sprawuje właściciel podmiotu.
  3. Podmiot leczniczy posiada odpowiednią polisę ubezpieczenia OC.
  • 8 Dokumentacja medyczna
  1. Podmiot leczniczy PODOCOMFORT prowadzi, przechowuje i udostępnia dokumentację medyczną na zasadach określony w niniejszym Regulaminie, a także w ustawie o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta i Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 21 grudnia 2010 r. w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania, z późniejszymi jej zmianami.
  2. Podmiot leczniczy zapewnia ochronę danych zawartych w dokumentacji medycznej.
  3. Dokumentację udostępnia się w szczególności na wniosek:
  4. Pacjenta lub jego przedstawiciela ustawowego, bądź osoby upoważnionej przez pacjenta; po śmierci pacjenta, prawo wglądu w dokumentację medyczną ma osoba upoważniona przez pacjenta za życia;
  5. podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych, jeżeli dokumentacja ta jest niezbędna do zapewnienia ciągłości świadczeń zdrowotnych;
  6. organu władzy publicznej, Narodowego Funduszu Zdrowia, organu samorządu zawodów medycznych oraz konsultantów krajowego i wojewódzkiego, w zakresie niezbędnym do wykonywania przez te podmioty ich zadań, w szczególności kontroli i nadzoru;
  7. ministra do spraw zdrowia, sądu, prokuratura, lekarza sądowego i rzecznika odpowiedzialności zawodowej, w związku z prowadzonym postępowaniem;
  8. organu rentowego oraz zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności, w związku z prowadzonym przez nie postępowaniem;
  9. zakładu ubezpieczeń, za zgodą Pacjenta.
  1. Dokumentacja medyczna jest udostępniana:
  2. do wglądu w siedzibie podmiotu leczniczego;
  3. poprzez sporządzenie jej wyciągów, odpisów lub kopii;
  4. poprzez wydanie oryginału za pokwitowaniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu, jeżeli uprawniony organ lub podmiot żąda udostępnienia oryginałów tej dokumentacji.
  5. Za udostępnienie dokumentacji medycznej nie pobiera się opłat.
  • 9. Kierowanie podmiotem leczniczym i jego organizacja wewnętrzna
  1. Podmiot leczniczy działa za pomocą następujących jednostek organizacyjnych wchodzących w skład zakładu leczniczego:
    1. Rejestracja oraz Sterylizatornia – jako jednostka administracyjno-gospodarcza;
    2. Gabinety lekarskie – jako jednostka diagnostyczno-lecznicza.
  2. Do zadań jednostki administracyjno-gospodarczej należy w szczególności:
    1. zapewnienie ciągłości obsługi pacjentów oraz funkcjonowania zakładu leczniczego;
    2. zapewnianie sprawności i terminowości udzielanych świadczeń zdrowotnych;
    3. zapewnienie poszanowania godności oraz podstawowych praw pacjenta;
    4. bieżące wsparcie organizacyjne jednostki diagnostyczno-leczniczej;
    5. zapewnienie dostępności oraz sterylności narzędzi i materiałów niezbędnych do funkcjonowania jednostki diagnostyczno-leczniczej.
  3. Do zadań jednostki diagnostyczno-leczniczej należy w szczególności:
    1. realizacja celu i zadań podmiotu leczniczego określonych w 3 niniejszego Regulaminu,
    2. zapewnianie wysokiego standardu udzielanych świadczeń zdrowotnych;
    3. zapewnienie poszanowania godności oraz podstawowych praw pacjent
  • 10. Obowiązki pracowników
  1. Jednostki organizacyjne zakładu leczniczego współdziałają ze sobą w sposób zapewniający:
    a) niezakłócony i bezpieczny obieg informacji oraz zgodne z prawem przetwarzanie danych osobowych;
  2. b) sprawne i efektywne funkcjonowanie podmiotu leczniczego;
    c) udzielanie świadczeń zdrowotnych według standardów odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej.
  3. Szczegółową organizację, zadania oraz zakres obowiązków personelu podmiotu leczniczego regulują wewnętrzne procedury organizacyjne ustalone oraz wdrożone na podstawie zawartych umów oraz odrębnych regulaminów.

 

  • 11. Obowiązki i prawa Pacjenta
  1. Do obowiązków Pacjenta należy:
    1. przestrzeganie regulaminu organizacyjnego podmiotu leczniczego;
    2. przestrzeganie zakazu palenia tytoniu oraz spożywania alkoholu na terenie placówki;
    3. przestrzeganie zasad bezpieczeństwa oraz PPOŻ;
    4. przestrzeganie zaleceń lekarza;
    5. w przypadku, gdy pacjent nie może przyjść na umówioną wizytę, należy ją wcześniej odwołać lub przełożyć na inny termin, by ewentualnie mógł skorzystać z tego terminu inny pacjent.
  2. Odwołanie wizyty nastąpić powinno nie później niż 24 godziny przed jej planowanym terminem; osobiście lub telefonicznie. W przypadku dni następujących po dniu ustawowo wolnym od pracy, odwołanie wizyty nastąpić powinno do godziny 18:00 dnia roboczego poprzedzającego dzień lub dni wolne od pracy.
  3. Pacjent, którego prawa zostały naruszone w trakcie korzystania ze świadczeń medycznych ma prawo do złożenia ustnej lub pisemnej skargi do kierownika podmiotu leczniczego.
  4. Pacjenci mają prawo zgłaszania uwag, wniosków i skarg osobom udzielającym im świadczeń zdrowotnych jak i bezpośrednio kierować je do kierownika placówki.
  5. Na życzenie Pacjenta udzielana jest mu odpowiedź na piśmie.

 

  • 12. Przebieg procesu świadczenia świadczeń zdrowotnych
  1. Zarejestrowany pacjent zgłasza się do przyjęcia do lekarza w gabinecie, punktualnie we wskazanym terminie.
  2. W przypadku pierwszej wizyty pacjent zobowiązany jest do zgłoszenia się z minimum 10 minutowym wyprzedzeniem w celu założenia karty pacjenta oraz uzupełnienia dokumentacji medycznej.
  3. Przed pierwszą wizytą pacjent zobowiązany jest do:
    1. złożenia pisemnego oświadczenia w przedmiocie upoważnienia lub braku upoważnienia wybranej osoby do wglądu w jego dokumentację medyczną;
    2. złożenia pisemnego oświadczenia o zgodzie na udzielenie świadczeń zdrowotnych;
    3. zapoznania się z informacją o zasadach przetwarzania danych osobowych przez podmiot leczniczy;
    4. zapoznania się z Regulaminem organizacyjnym podmiotu leczniczego wykonującego działalność leczniczą oraz cennikiem usług;
    5. okazania dokumentu tożsamości zawierającego numer PESEL.
  4. Pacjent zobowiązany jest każdorazowo, przed rozpoczęciem zabiegu, do udzielenia pisemnej zgody na udzielenie świadczenia zdrowotnego w formie danego zabiegu.
  5. Pierwszeństwo przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych przysługuje pacjentom zarejestrowanym na wizytę lub zabieg w danym dniu.
  6. Udzielenie świadczeń zdrowotnych pacjentom wymagającym doraźnego leczenia związanego ze zgłaszanymi dolegliwościami bólowymi możliwe jest w godzinach otwarcia gabinetu, po uprzednim wyrażeniu zgody przez lekarza z uwzględnieniem możliwości czasowych wynikających z harmonogramu przyjęć w danym dniu.
  7. W przypadku braku możliwości przyjęcia w powyższym trybie, pacjent zostanie skierowany do innego podmiotu wykonującego działalność leczniczą.
  8. W przypadku wyrażenia zgody na przyjęcie pacjenta poza kolejnością, pacjent zobowiązany jest to uprzedniego dokonania rejestracji zgodnie z niniejszym regulaminem.
  • 13. System rozliczeń z Pacjentem
  1. Podmiot PODOCOMFORT posiada cennik usług, dostępny w Rejestracji.
  2. Pacjent zobowiązany jest zapoznać się z cennikiem.
  3. Na życzenie Pacjenta, lekarz przed przystąpieniem do wykonywania świadczenia zdrowotnego zobowiązany jest do przedstawienia planu leczenia określającego przewidywany jego koszt. Kwota ma charakter wyłącznie orientacyjny i może ulec zmianie z uwagi na okoliczności, których przewidzenie wcześniejsze było utrudnione lub niemożliwe.
  4. Płatność za świadczenie zdrowotne następuje bezpośrednio po jego wykonaniu.
  5. Podmiot PODOCOMFORT ma prawo zażądać od Pacjenta zaliczki na poczet świadczenia zdrowotnego, w wysokości nieprzekraczającej 50% przewidzianej ceny zgodnie z cennikiem lub planem leczenia.
  6. Zaliczka obejmuje zabezpieczenie kosztów przygotowania gabinetu oraz czasu pracowników przewidzianego na dany cel.
  7. Informacja o konieczności wpłaty zaliczki może być przekazana Pacjentowi bezpośrednio, telefonicznie lub mailowo.
  8. Płatność zaliczki następuje na konto podmiotu w banku mBank Nr 02 1140 2004 0000 3702 7822 9546, lub gotówką w Rejestracji nie później niż w ciągu 3 dni roboczych od przekazaniu informacji o konieczności wpłaty zaliczki Pacjentowi.
  9. Na życzenie Pacjenta, PODOCOMFORT może wystawić Fakturę imienną, z terminem płatności nie dłuższym niż 3 dni.
  10. Wpłacona zaliczka przepada, w przypadku niestawiennictwa Pacjenta na umówioną wizytę w zaplanowanym celu, bez jej wcześniejszego odwołania nie wcześniejszego niż minimum 24 godziny przed umówioną wizytę.
  • 14 Monitoring pomieszczeń
  1. Teren działalności podmiotu PODOCOMFORT jest monitoringiem wizyjnym, który obejmuje:
    1. obserwację pomieszczeń i miejsc ogólnodostępnych, tj. poczekalnia wraz z rejestracją ;
    2. obserwację pomieszczeń w których udzielane są świadczenia zdrowotne, tj. gabinety lekarskie;
  2. Nagrania obrazu uzyskane w wyniku monitoringu, zawierające dane osobowe, podmiot wykonujący działalność leczniczą przetwarza wyłącznie do celów, dla których zostały zebrane, w sposób zapewniający pełne poszanowanie intymności i godności pacjenta.
  3. Rejestracja obrazu za pomocą monitoringu, w pomieszczeniach o których mowa w ust. 1, jest niezbędna w celu:
    1. zapewnienia bezpieczeństwa pracowników oraz pacjentów;
    2. ochrony mienia oraz zapewnienia zachowania w tajemnicy informacji, w tym szczególnych kategorii danych osobowych zawartych w szczególności dokumentacji medycznej.
  4. Obraz przechowywany jest przez maksymalnie 30 dni na zabezpieczonym urządzeniu rejestrującym. Po upływie powyższego okresu, nagrania obrazu zawierające dane osobowe podlegają zniszczeniu.
  5. Szczegółowe zasady przetwarzania danych osobowych w ramach monitoringu wizyjnego określa polityka prywatności dostępna w siedzibie podmiotu leczniczego.
  • 14. Postanowienia końcowe
  1. Regulamin ustala, aktualizuje oraz zmienia Edyta Wróblewska. W przypadku zatrudniania pracowników regulamin podaje do wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.
  2. W sprawach nieuregulowanych w treści niniejszego regulaminu stosuje się przepisy powszechnie obowiązujące.
  3. Regulamin dostępny jest do wglądu na żądanie pacjenta, w siedzibie podmiotu leczniczego, w rejestracji.
  4. Informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych pacjentów znajdują się w polityce prywatności dostępnej do wglądu na żądanie pacjenta, w siedzibie podmiotu leczniczego, w rejestracji, a także na stronie internetowej pod adresem www.podocomfort.pl
  5. Regulamin wchodzi w życie w dniu 17 lutego 2025 r. i zastępuje Regulamin z dnia 25 stycznia 2024 roku.